본문 바로가기
경상대학교 - 제주대학교 본문 바로가기

Department Of Tourism Managemant관광경영학과

대학원

일반대학원

제주대학교 관광경영학과에 오신걸 환영합니다.

글자크게 글자작게 프린트

교과과정

학년
학기
구분 과목
코드
교과목명 영문명 학점
시수
비고
0 전선 A0001329 MICE경영론 MICEManagement 3 3 0
0 전선 A0001447 MICE경영연구 AdvancedMICEManagement 3 3 0
0 전선 ZZA74525 SIT연구 AdvancedspecialInterestTourism 3 3 0
0 공통 ZZA08353 관광경영론 TheoriesofTourismManagement 3 3 0
0 전선 ZZA74502 관광경영연구 AdvancedTourismManagement 3 3 0
0 전선 ZZA75178 관광경영정보론 TourismManagementInformationSystems 3 3 0
0 전선 ZZA77235 관광경영학세미나 SeminarinTourismmanagement 2 2 0
0 전선 ZZA74508 관광경제연구 AdvancedTourismEconomics 3 3 0  
0 전선 ZZA74519 관광기업경영전략 StrategicManagementfortheHospitalityIndustry 3 3 0
0 전선 A0002256 관광기업창업론 Thestart-upsoftravelandtourismindustry 3 3 0
0 전선 ZZA73946 관광마케팅관리론 TourismMarketingManagement 3 3 0
0 공통 ZZA74134 관광마케팅론 AdvancedTourismMarketing 3 3 0
0 전선 ZZA74497 관광마케팅연구 AdvancedTourismMarketing 3 3 0
0 전선 ZZA76577 관광문화컨텐츠 TourismCulturalContents 3 3 0
0 공통 ZZA75180 관광법연구 TourismLaw 3 3 0
0 전선 ZZA74520 관광상품개발연구 TouristProductDevelopment 3 3 0
0 공통 ZZA74161 관광서비스론 TourismServices 3 3 0
0 전선 ZZA74503 관광서비스연구 AdvancedTourismService 3 3 0
0 전선 ZZA74167 관광자행동론 TouristBehavior 3 3 0
0 전선 ZZA74509 관광자행동연구 AdvancedTouristBehavior 3 3 0
0 전선 ZZA74168 관광정책론 TourismPolicy 3 3 0
0 전선 ZZA76578 관광조직과정책연구 AdvancedTourismOrganization&Policy 3 3 0
0 공통 ZZA74138 관광통계및분석 TourismStatistics&Analysis 3 3 0
0 전선 ZZA76711 관광투자분석론 TourismInvestmentAnalysis 3 3 0
0 전선 ZZA74507 관광투자분석연구 AdvancedTourismInvestmentAnalysis 3 3 0
0 공통 ZZA73947 관광학연구방법론 TourismResearchMethodology 3 3 0
0 전선 A0001450 관광학정성적연구방법론 Qualitativeresearchmethodologyintourism 3 3 0
0 전선 ZZA74169 국제관광론 InternationalTourism 3 3 0
0 전선 ZZA74504 국제관광연구 AdvancedInternationalTourism 3 3 0

 

학년
학기
구분 과목
코드
교과목명 영문명 학점
시수
비고
0 전선 ZZA15703 다변량통계분석 MultivariateStatisticalAnalysis 3 3 0
0 전선 ZZA74524 리조트경영연구 AdvancedResortManagement 3 3 0
0 논문 ZZA22051 박사논문연구Ⅰ ResearchfortheDoctor'sThesisI 1 0 2
0 논문 ZZA22101 박사논문연구Ⅱ ResearchfortheDoctor'sThesisII 1 0 2
0 논문 ZZA28501 석사논문연구Ⅰ ResearchfortheMaster´sThesisI 1 0 2
0 논문 ZZA28551 석사논문연구Ⅱ ResearchfortheMaster´sThesisII 1 0 2
0 전선 A0001449 여가와관광변동론 ChangesinLeisureandTourism 3 3 0
0 전선 ZZA74170 여행업경영론 TravelAgencyManagement 3 3 0
0 전선 ZZA74511 여행업경영연구 AdvancedTravelAgencyManagement 3 3 0
0 전선 ZZA75585 인적자원개발론 HumanResourceDevelopment 3 3 0
0 전선 ZZA74522 컨벤션경영연구 AdvancedConventionManagement 3 3 0
0 전선 ZZA76683 항공사경영연구 PassengerAirlineManagementStudy 3 3 0
0 전선 ZZA74528 호텔객실관리연구 HotelRoomManagement 3 3 0
0 공통 ZZA76695 호텔경영론 HotelManagement 3 3 0
0 전선 ZZA76696 호텔경영연구 AdvancedHotelManagement 3 3 0
0 전선 ZZA74513 호텔식음료경영연구 AdvancedHotelFood&BeverageManagement 3 3 0
0 전선 ZZA76697 호텔인적자원연구 AdvancedHotelHumanResourcemanagement 3 3 0
0 전선 ZZA74514 호텔프로젝트연구 AdvancedHotelProjectManagement 3 3 0
0 전선 ZZA74119 호텔회계론 HotelAccounting 3 3 0

 

교수요목(Course Description)

MICE 경영론(MICE Management)

동북아 지역에서 급격한 성장세를 보이고 있는 마이스 산업에 대해 개관하고 기본적인 이론과 전략 그리고 다양한 파급효과를 학습한다. 컨벤션, 인센티브 투어, 전시, 엑스포, 이벤트 등의 인적자원개발, 유치와 기회, 협력강화, 경영관리, 평가 등을 사례연구 등을 통하여 학습한다.

In this course, we will overview about the MICE industry which is showing rapid growth in the Northeast Asian region. And learn the basic theory , strategy and different ripple effects. And through case study to learn about human resource development, attract and opportunities, strengthen cooperation, management, and evaluation about conventions, incentive tours, exhibits, expo, event and so on.

 

MICE 경영연구(Advanced MICE Management)

동북아 지역에서 급격한 성장세를 보이고 있는 마이스 산업에 대해 개관하고 마이스 경영론의 학습을 바탕으로 심층적인 이론과 전략 그리고 다양한 파급효과를 학습한다. 컨벤션, 인센티브 투어, 전시, 엑스포, 이벤트 등의 인적자원개발, 유치와 기회, 협력강화, 경영관리, 평가 등을 이론과 사례연구 등을 통하여 학습한다.

In this course, we will overview about the MICE industry which is showing rapid growth in the Northeast Asian region. And learn about in-depth theory, strategy and ripple effect based on the MICE management theory. And through theory and case study to learn about human resource development, attract and opportunities, strengthen cooperation, management, and evaluation about conventions, incentive tours, exhibits, expo, event and so on.

 

SIT연구 (Advanced Special Interest Tourism)

관광에 대한 욕구와 여행 패턴이 다양해짐에 따라 과거의 단순하고 일반적인 관광형태 보다는 보다 특정한 주제와 형태의 관광 현상인 특수관광이 대두되었다. 특수관광에 포함되는 내용의 관광은 도시관광, 농촌관광, 그린관광, 모험관광, 컨벤션, 축제 및 카지노 관광을 포괄하고 있다. 이에 따라 본 과목은 특수관광에 대한 시스템적 분석방식을 통해 앞으로 사회적 비중도가 증가할 특수관광에 대해 이해하고 탐색하는 것을 목적으로 한다.

Special Interest Tourism (SIT) includes a growing set of market niches in tourism that indicate new tourist demands. SIT includes various forms of tourism including urban tourism, rural tourism, green tourism, adventure tourism, forms of cultural tourism as well as conventions, festival and casino tourism. The focus of this course is to introduce to the student new tourism trends as well as new methodologies that are suitable to investigative and inductive approaches to tourism research.

 

관광경영론 (Theories of Tourism Management)

관광의 기본체계와 구성개념, 경영환경, 경영이론과 전략, 관련사례를 학습한다. 민간차원의 관광사업경영과 공공차원의 관광목적지경영에 있어서 기본이론과 상호관계를 개관하고, 본 과정에서는 공공부문의 관광경영(PSM)을 중심으로 학습한다.

The focus of this subject is to offer a basic system of tourism concepts regarding the management environment and managerial theory as a principal study strategy based on professional case studies. The differences and commonalities of tourism management between public sector and public sector are explained and applied for public sector management in the tourist industry.

 

관광경영연구 (Advanced Tourism Management)

관광경영의 고급이론의 응용기법과 다양한 경영사례를 분석한다. 민간부문의 관광기업경영과 공공부문의 관광경영의 특성을 비교하고 주요 전략을 학습한다. 관광선진국의 성공적인 관광경영사례를 분석하고 지역의 관광문제를 해결하는 능력을 배양한다.

The focus of this subject is to introduce advanced theories related to tourism management and to analyze specific case studies of management in the private and public sectors. Theory will be compared to find differences and similarities between private and public dimensions of tourism management. The student's capability to recognize, analyze and solve tourism problems in the region will be developed through these case studies.

 

관광경영정보론 (Tourism Management Information Systems)

경영정보시스템의 활용을 관광기업에 국한한 것으로서 정보시스템의 이해, 관광기업에 적용될 수 있는 여러 종류의 정보시스템, 시스템의 디자인 및 개발 등의 주제가 논의된다.

The focus of this course is to introduce Management Information Systems applied in tourism enterprises. It covers the basic understanding of information systems, and developing familiarity with the many kinds of information systems available, which can be applied in tourism enterprises, system designs and development.

 

관광경영학세미나(Seminar in Tourism Management)

관광경영학 전반에 걸친 최근의 동향에 관한 연구논문과 사례 발표 및 토론을 한다.

This subject is to study the theory, strategy & articles cases about tourism management.

 

관광경제연구 (Advanced Tourism Economics)

관광산업을 경제적 관점에서 이해하고자 하는 과목이다. 관광수요와 공급, 수요와 공급의 결정인자, 관광객의 예측, 관광효과분석 및 관광지의 경제적 효과 등의 주제를 다루고 있다.

The objective of this course is to understand the tourism industry with respect to economics. It covers tourism demand and supply, and its factors, tourism forecasting, and the economic effects of tourism on a destination.

 

관광기업경영전략 (Strategic Management for the Hospitality Industry)

기업 환경이 변화함에 따라 관광기업의 경영전략에 대한 필요성과 효과에 대한 기대도 증가하고 있다. 특히 관광기업에 관한 경영전략은 서비스산업의 특성에 맞춰 수립되고 실행되어야 한다. 이에 따라 관광기업 경영전략의 내용은 최근 전략이론의 적용과 사례 연구를 통해 변화하는 환경에 적응하거나 시장을 선도할 수 있는 전략적 마인드와 지식 습득에 있다.

Strategic management in the tourism field is a growing concern due to rapidly changing tourism environments and their enterprises. Corporate strategy for tourism must be formulated and implemented according to the characteristics of this service industry. This course provides the student insights into business strategies that can lead the market through the application of advanced theories on strategy and professional case studies.

 

관광기업창업론 (The start-ups of travel and tourism industry)

관광산업이 오늘날 대표산업이라 할 수 있는 자동차, 식품, 심지어 석유산업의 규모를 능가하고 있기 때문에 관광은 이제 세계경제의 중요한 자리는 차지하고 있다는 데 논란의 여지가 없다. 특히 관광산업은 고용창출에 있어서 제1위 산업이자, 지방정부 중앙정부의 세수(tax)의 크게 기여하는 산업이다. 이런 측면에서 <관광기업 창업론>의 이해와 공부는 고용자가 아닌 창업마인드 즉 기업의 오너가 되려는 마음과 기업가 정신을 갖고 있는 학생들이 수강해야 할 필수과목(must)이다. 본 강좌는 학생들에게 창업 철학, 비전, 가이드 라인, 실천적 기술과 방법, 그리고 다양한 사례를 제시한다.

The tourism business traffic around the world equals or someone say, even surpass that of automobile sector, food products field, oil business. No one deny that tourism has positioned one of the core and major players in the international economy and commerce. In the light of job creation, travel, tourism and hospitality industry is a top-generators. Also travel and tourism greatly has contributed to increasing the taxes for local and central government. In this regards, studying < the start-ups of travel and tourism industry> is a kind of "must" subject for whom have a strong desire and wish to be self-employed. This subject can provide "clients=students" with philosophy, vision, guideline, practical tactics, and several start-up cases across the world.

 

관광마케팅관리론(Tourism Marketing Management)

관광마케팅의 기본체계와 관광마케팅믹스의 기본요소인 제품/서비스, 인력, 패키징, 프로그래밍, 유통, 촉진, 협력, 가격 등에 관한 이론, 전략, 사례를 학습한다.

This subject is to study the theory, strategy, related cases about product/service, people, packaging, programming, place, promotion, partnership, price which are the principal elements of tourism marketing management.

 

관광마케팅론 (Tourism Marketing)

관광마케팅의 기본개념, 체계, 환경을 이해하고, 관광마케팅의 구성요소인 상품, 가격, 유통, 촉진, 인력, 패키징, 프로그래밍, 제휴협력 등을 학습한다. 관광마케팅믹스의 최적결합을 통한 관광마케팅전략의 수립, 평가 과정을 학습한다.

The focus of this subject is to study the basic concepts, systems, and environments related to tourism marketing. Planning, implementation and evaluation of tourism marketing strategies are studies through the application of the 8P's, the basic components of tourism marketing: product/service, price, place, promotion, packaging, programing, people, and partnership.

 

관광마케팅연구 (Advanced Tourism Marketing)

관광마케팅의 기본개념, 체계, 환경, 전략, 응용방법 등에 대하여 학습한다. 특히 관광마케팅의 8P's과 활용기법을 학습하고 현실적 과제를 선정하여 응용전략을 개발한다. 국내외의 성공적 사례를 대상으로 사례연구를 하여 관광마케팅의 고급과정에 대한 이해도를 향상시킨다.

This course offers an understanding of basic tourism marketing concepts and systems, tourism marketing environments, advanced tourism marketing strategy, and the application of know-how. The 8P's, including product/service, pricing, place, promotion, packaging, programming, people, partnership will be studied in terms of advanced applications in the tourism industry. Research themes will be offered for solving tourism marketing problems using selected advanced theory.

 

관광문화컨텐츠 (Tourism Cultural Contents)

관광문화컨텐츠는 관광목적지와 관련된 문화적 요인과 요소에 대하여 학습한다. 특히 세계문화에 대한 국제적인 관심의 증가와 더불어 관광지의 중요한 관광 원천들을 살펴보며. 지속가능성과 대표성, 문화의 상품화에 대하여 토론한다.

The focus of this course is to examine the cultural properties, identities and myths related to a destinations. These are all important tourism resources for a destination, especially with the global resurgence of interest in 'world culture'. Issues regarding sustainability, representations and the commodification of culture are discussed.

 

관광법연구 (Tourism Law)

관광사업의 법률적 뒷받침이 되고 있는 관광관계법규의 실체를 이해하고 법학이론을 연계시켜 연구한다.

This course offers a range of specialized applications of law to the Tourism Industry.

 

관광상품개발연구 (Tourist Product Development)

관광상품의 기본개념, 관련이론, 상품개발 방법과 사례를 학습한다. 관련이론은 시장조사, 관광소비자행동, 투자개발, 마케팅테스트, 상품화 과정 등을 포함하고, 성공적인 관광상품개발의 사례를 분석하고 응용방법을 학습하도록 한다.

This course introduces skills in the conceptualization and development of tourism products. Case studies and related theory discussed include: market research, tourist consumer behavior, R&D, market testing, the process of development, and examples of successful cases in tourism product development.

 

관광서비스론(Tourism Service)

서비스는 연속적으로 변화하는 환경에 대처하기 위한 주요한 활동 중의 하나이며, 특히 호텔기업에 있어서 매니저의 기본적인 책임 중의 하나이기도 하다. 이 과목에서 학생들은 서비스 프로그램 디자인, 발달, 실행과 평가와 관련되는 주요한 이론적이고 실제적인 이슈를 배울 것이다. 그리고 학생들은 그 동안 학습한 이론들을 실제 호텔에 적용하는 단계를 거치게 된다.

Service is one of the primary activities for coping with a continuously changing environment. It also is one of the fundamental responsibilities of all hospitality managers. In this course, students will learn the major theoretical and practical issues associated with program design, development, implementation, and evaluation.

In addition, students will apply their knowledge in a semester-long project with one or more hospitality organizations.

 

관광서비스연구 (Advanced Tourism Service)

이 과목은 서비스 조직의 관리 기능을 이해시킴으로써 조직 개선 효과를 추구한다. 그리고 서비스 관리의 속성과 역할, 다른 비즈니스 기능과의 상관관계, 서비스를 효과적으로 관리할 수 있는 기술과 기법을 다루게 된다. 토론에 의하여 이루어지는 과제는 주로 서비스 디자인, 배치 및 배열 분석, 수용능력 관리, 내부고객 관리 및 품질 관리를 포함한다.

The objective of this course is to develop the student's understanding of the operations and functions of service organizations. The course focuses on the role and nature of service operations, the relationship of operations to other business functions, and develops in the student, skills and techniques for the effective management of service operations. Topics to be covered include service design, bottleneck and layout analysis, capacity management, work force management and quality management.

 

관광자행동론(Tourist Behavior)

관광소비심리와 행동에 관한 기본이론을 학습한다. 관광소비자의 기본욕구, 관광소비행동 의사결정과정, 관광행동의 개인적, 심리적, 사회문화적, 환경적 특성요인 등에 대하여 학습한다.

This subjet is to study the basic theory of tourist consumer psychology and behavior. The theory will include tourist's needs and wants, process of decision making, influencing factors from personal, psychological, socio-cultural and environmental analysis.

 

관광자행동연구 (Advanced Tourist Behavior)

관광소비행동 이론의 응용방법과 성공적인 응용사례를 학습한다. 관광소비행동의 기초이론에 근거하여 관광시장을 조사 분석하고 활용방향을 연구한다. 체계적인 관광자행동분석 방법을 학습한다.

This course introduces basic tourist consumer behavior theory and applications through the analysis of related cases in this field. Basic theory will be appled and practiced to understand the tourist market and tourist behavior in current industrial situations.

 

관광정책론(Tourism Policy)

공공부문에서 관광정책의 환경분석, 전책의 형성, 집행, 평가에 관한 이론과 사례를 학습한다.

The subject of Tourism Policy is the study about how governments manage and mismanage tourism. It is about politics; that is, the use of power by public organizations in their management of tourism. In such a view, tourism policy agenda-setting, policy process, policy conflict and its coordination are mainly discussed.

 

관광조직과정책연구 (Advanced Tourism Organization & Policy)

관광조직과정책연구는 잠재적인 관광객, 관광지, 그리고 그들의 연계 즉, 개인부문과 공공의 협력과 관광의 공공부문 경영과 같은 이전의 관광정책론의 결과에 기초를 둔 종합적인 관광시장을 개발하는 것이다.

The focus of this Advanced Tourism Organization and Policy course is to explore approaches to the sustainable management of tourists' demands, tourist destinations, and their linkages to optimize total tourism capabilities. This approach will be based upon previous studies and their results specific to Tourism Policy, especially in the public sector management of tourism and in the cooperation between public and private sectors.

 

관광통계및분석 (Tourism Statistics)

통계학을 이해하는데 필요한 전반적인 주제가 논의된다. 확률이론. 기술적인 통계와 추정통계, 표본에 대한 이해, 가설 및 가설검정, 통계적 추론에 필요한 이론 등을 다룬다.

The objective of this course is to familiarize the student with basic applied statistics for tourism. It covers basic statistics such as probability theory, descriptive and inferential statistics, the understanding of distribution, specially normal distribution, hypothesis design and hypothesis testing, and the discussion of statistical inferences.

 

관광투자분석론 (Tourism Information Analysis)

관광사업에 대한 투자의사결정, 사업계획수립 및 실행을 위한 프로젝트 관리 등의 이론과 기법을 연구한다.

Theory and techniques for the investment process in the Tourism Industry are introduced and discussed in this course.

 

관광투자분석연구 (Advanced Tourism Investment Analysis)

관광산업과 관련된 투자의사결정에 대한 고급의 이론과 기법을 연구한다.

Advanced theory and techniques in the development, management, and control of Hotel establishments are introduced and discussed in this course.

 

관광학연구방법론 (Tourism Research Methodology)

연구의 시작부터 결론까지 논문작성의 전 과정을 다룬다. 연구 주제의 설정, 가설의 설정, 연구설계 및 방법, 자료준비 및 분석, 결론 도출에 이르는 과정을 사례를 통해 논의된다.

The objective of this course is to provide the student with the knowledge necessary to write a thesis. It covers the development of a research topic related to an actual tourism site or event, the research model design and hypothesis development, data gathering methods and analysis, and the composition of a conclusion. The course provides the student with actual case examples.

 

관광학 정성적연구방법론(Qualitative research methodology in tourism)

사회과학 조사방법으로서 정량적 연구방법과 함께 정성적 연구방법은 매우 중요한 부분을 차지한다. 특히 관광현상이 다변화되는 오늘날에는 정성적 연구방법을 통한 심층적인 이해가 필요하다.

The qualitative approach to tourism study includes interpretive procedures that inductively describe, translate, and focus on the meaning rather than the frequency of occurring phenomena in the tourism world.

 

국제관광론(International Tourism)

국제관광시장을 대상으로 하는 관광경영이론을 학습한다. 국제관광의 개념, 시장, 사업환경, 경영 등에 관하여 이론과 사례를 학습한다. 특히, 국제관광사업의 업종별 특성과 해외의 사례를 중점 연구한다.

The basic theory of international tourism management will be studied for international tourism. The theory and case will include concepts, markets, environments, essential management. Especially, the related cases in overseas market will be focused by tourism categorically.

 

국제관광연구 (Advanced International Tourism)

국제관광론의 기초적인 이론과 실제를 바탕으로 국제관광과 관련된 이슈를 보다 심층적으로 다룬다. 특히 지역별 (아시아, 미주, 유럽, 아프리카)로 국제관광 분야의 상이한 제도, 시스템, 전략들을 살펴보고 시사점을 도출한다. 아울러 세계평화와 환경분야에 있어 국제관광의 역할과 기능에 대해서도 다룬다.

Based on existing theories and practices in international tourism, this course offers a range of issues in contemporary international tourism along with in-depth analyses. The course offers a theoretical framework along with examples from tourism academic literature regarding the conditions and critical issues in regions such as Asia, the Americas, the Pacific and Africa. Directions for sustainability are offered in terms of culture, environment and world peace.

 

다변량통계분석 (Multivariate Statistical Analysis)

다변량의 평균에 관한 추정과 검정, 주성분분석, 요인분석, 판별분석 및 군집분석 등이 이 과목의 주제에 해당된다.

This is an advanced course on statistics. Topics include inferences and hypothesis testing for means and multivariates. It covers factor analysis, principal component analysis, discriminant analysis and cluster analysis.

 

리조트경영연구 (Advanced Resort Management)

리조트의 기초개념과 발전과정을 이해하고, 경영환경과 특성에 대하여 학습한다. 리조트경영의 환경분석, 경영특성, 경영전략, 관련사례 등을 학습하고, 리조트경영의 개선방향을 사례분석한다.

This course focuses on the basic concepts and history of resort management in the global tourism industry. Historically and managerially, the analysis of resort management environments has been very important. A review of resort management theory and the application of management strategies will be performed with the support of a series of case studies.

 

여가와관광변동론(Changes in Leisure and Tourism)

여가?관광의 시대적 동태성에 주목하여 여가?관광의 변동과 발전의 이론을 학습하고 현대사회와 미래사회에 여가?관광의 현상을 전망하고 토론한다.

This subject is to study the developmental changes of leisure and tourism from the point of veiw of history, policy, industry, tourist behavior, leisure consumer and related organizations.

 

여행업경영론(Travel Agency Management)

여행업은 관광산업에서 중개자로서 가장 중요한 역할을 수행하고 있다. 여행업은 관련 상품의 촉진과 미지의 관광목적지를 일반 대중(소비자)에게 알리는데 성공적인 역할을 해오고 있다. 여행업이 관광산업에 기여한 점은 아무도 부정하지 않으나, 그 중요성과 역할에 비해 상대적으로 학문적 연구는 부족하다. 학문적 관심과 연구가 필요하다.

본 강좌는 주로 관광산업 중 여행업경영과 관련된 지식과 정보를 제공하는데 목적을 두고 있다. 본 강좌의 또 다른 목적은 연구의 영역을 확대하고, 학문적 호기심이 충족시키는 데 있다.

The travel agent or agency is one of the most important members of the travel and tourism industry. It's role has been successfully played in the context of promoting travel-related products and making the public accessible to the unknown destinations around the world. The contributions of travel agency in the practical perspectives to tourism industry has been great when it comes to boosting tourist industry for decades. However, in the academic settings the proper recognition equivalent to the role-plays being performed by travel agency has been unappreciated. More consideration and interest have to be paid to the travel agency management in the academic fields.

This lecture mainly focuses on providing valuable knowledge and information closely related to tourist business, specifically travel agency management. In addition, this class enables the attendees to expand their research area and to raise issues meeting their academic curiosity. To enhance the quality of class, both parties(professor and students) cooperations are sincerely needed.

 

여행업경영연구 (Advanced Travel Agency Management)

여행업은 관광산업에서 중개자로서 가장 중요한 역할을 수행하고 있다. 여행업은 관련 상품의 촉진과 미지의 관광목적지를 일반 대중(소비자)에게 알리는데 성공적인 역할을 해오고 있다. 여행업이 관광산업에 기여한 점은 아무도 부정하지 않으나, 그 중요성과 역할에 비해 상대적으로 학문적 연구는 부족하다. 학문적 관심과 연구가 필요하다.

본 강좌는 주로 관광산업 중 여행업경영과 관련된 지식과 정보를 제공하는데 목적을 두고 있다. 본 강좌의 또 다른 목적은 연구의 영역을 확대하고, 학문적 호기심이 충족시키는 데 있다. 다양한 여행업경영 관련 논문이 소개되고, 다루어진다.

The travel agent or agency is one of the most important members of the travel and tourism industry. It's role has been successfully played in the context of promoting travel-related products and in making unknown destinations around the world accessible to the traveler. The operational contributions of the travel agency to the tourism industry has been significant, boosting tourist industry growth for decades. However, in academic settings, proper recognition of the roles performed by the travel agency has been unappreciated. More consideration and interest must be given to travel agency management implications in the academic fields.

This course focuses on providing valuable knowledge and information related to the tourism business in terms of travel agency management. Students are introduced to an expanded scope of study, raising issues to meet their academic curiosity. A wide range of relevant research articles are provided, illustrating travel agency management theories and practices in depth.

 

인적자원개발론 (Human Resource Development)

관광은 사람산업이며 사람은 서비스의 원천이다. 관광산업의 인적자원의 개념과 현황, 교육훈련 및 개발전략에 대하여 학습한다. 국내외의 사례도 학습한다.

Tourism industry is the people industry and the people is the source of a service. In this course, we will learn about the concept and status of the human resources in the tourism industry, training and development strategy. And also learn about domestic and international case.

 

컨벤션경영연구 (Advanced Convention Management)

정보통신의 발달과 경제의 세계화에 따라 컨벤션산업이 급속히 팽창하고 유능한 전문인력에 대한 수요가 급증하고 있다. 본 과정에서는 산업적 차원에서 세계의 컨벤션산업을 개관하고 기본적인 경영이론, 경영전략, 지역적 영향, 컨벤션센터와 정책전망을 학습한다. 컨벤션산업분야의 인적자원개발, 컨벤션의 유치와 기획, 협력강화, 경영관리, 평가 등을 사례연구를 통하여 학습한다.

With the development of information technology and the globalization of the economy, convention industry is expending rapidly and surging in demand for professional skilled workers. In this course, we will overview the world of the convention Industry and learn about basic management theory, management strategy, and regional impacts, the convention center and the policy outlook in the industrial dimension. And through cases of human resource development, attract and opportunities about convention, Strengthen cooperation, management, evaluation, and so on in the field of convention industry.

 

항공사경영연구 (Passenger Airline Management Study)

항공교통은 관광산업 발전에 크게 기여해왔고, 그 중요성은 증대되고 있다. 항공사는 관광객들이 원거리 목적지에 접근하는데 도움을 주고 있고, 항공기를 타고 이용하는 것 그 자체만으로도 관광의 즐거움을 향유할 있다. 최근 항공사는 다양한 직업을 창출하고 있고, 국가간 교류를 증진시키며, 국가의 이미지까지 형성하기도 한다. 이제 항공사는 관광산업 발전에 기여함을 물론, 관광산업의 발전의 주요한 동력이 되었다.

이러한 측면에서, 항공관광에 관한 학습 및 연구는 필요하다. 그럼에도 불구하고 상대적으로 다른 분야에 비해 학문적 접근은 부족한 편이다. 관광학 연구자 특히 관광학 연구자는 항공관광의 산업내 역할과 본질에 대해서 심도 있는 연구가 필요하다. 본 강좌를 통해서 연구자들은 항공사경영을 보다 심도있게 학습?연구하게 된다. 연구의 영역과 깊을 더하기 위해서 다양한 해외저널에서 발췌한 논문들이 소개되고, 논의된다.

Air transport is acknowledged as one of the most significant factors contributing to the international tourism. Air transport mode provides the essential link between tourism origin points and destination areas and facilitates the movement of holiday-makers, business travellers, people visiting friends and relatives and those undertaking educational and health tourism as well. Transport can also form the focal point for tourist activity in the case of cruising and holidays which contain a significant component of travel.

Air transportation research has been comparatively under-researched in academic settings. The focus of this course is to enable the student to understand tourist air transportation's role as a catalyst within the industry and to appreciate the nature of tourist transport. In this course, three modes of tourist transport will be introduced and studied. The expanding scope and depth of tourist transportation research, will be examined, based on international academic journal articles.

 

호텔객실관리연구 (Hotel Room Management)

이 강좌는 학생들에게 호텔에서 제공하는 객실의 전망과 레이아웃 등 객실관리에 필요한 내용들을 중심으로 이루어진다. 숙박산업의 개괄적인 전망, 객실 예약 및 배정과 관련된 관리적인 측면과 수입관리, 예측, 예산관리, 단체와 개별고객의 관리, 서비스 품질 관리, 가격책정, 재고관리 등 객실관리에 필요한 내용들을 포함한다.

This course is designed to provide students with a comprehensive, fundamental understanding of how hotels are managed from the rooms perspective. Lectures will begin with an overview of the lodging industry and will focus on the managerial aspects of the rooms division. Topics covered will include: revenue management, forecasting, budgeting, measuring performance, transient versus group displacement, pricing and inventory management, service quality, ethics, and technology.

 

호텔경영론 (Hotel Management)

이 과정은 호텔경영의 기본적인 개념과 이론을 강의를 통하여 습득함으로써 향후 호텔경영에 적용할 수 있는 능력을 배양한다. 특히 호텔기업의 환경 분석, 호텔경영의 기법, 가격 체제, 마케팅 전략, 시장 세분화 등과 관련된 이론들을 집중적으로 강의한다. 그리고 원생들은 현재 호텔기업이 처하고 있는 문제들을 분석하고, 전략을 공식화하고, 정책을 직접 실행한다

This course introduces the basic principles of hotel management and teaches students how they apply to managers of enterprises associated with the hospitality industry. Special emphasis will be placed on 1) methods of management in the hospitality industries, 2) analyzing economic incentives for price discrimination in the hospitality industries, and 3) the nature of competition in various segments of the hospitality industry. Students will learn to analyze current problems in hotel management, formulate strategies, and implement policies in the hospitality industries.

 

호텔경영연구 (Advanced Hotel Management)

이 강의는 치열해지는 기업 환경에 대응하는 호텔기업에 필요한 경영 이론과 지식을 활용하여 경영환경을 개선함을 목적으로 한다. 특히 제품의 질, 가격정책, 판매기법 및 판촉활동, 광고 및 홍보, 시장세분화와 표적시장 설정 및 호텔마케팅에 관련된 주제들을 심도있게 다루게 된다. 세미나식 강의법을 통하여 세계화시대에 필요한 호텔경영 이론과 기법을 토론하고 학습하게 된다.

The goal of this course is to help students acquire the knowledge and skills necessary to obtain and maintain profitable customers in today's competitive hospitality industry environment. The course will cover topics such as product quality, branding, pricing, personal selling, advertising, sales promotions, market segmentation, target marketing, product positioning, and marketing research. A seminar approach will be used to discuss readings and case studies selected to illustrate current challenges and future trends such as globalization, consolidation, etc. in the hospitality industry.

 

호텔식음료경영연구 (Advanced Hotel Food and Beverage Management)

학부와 석사과정에서 습득한 식음료경영 이론을 호텔에 적용하는 과목이다. 강의 주제는 고객 만족, 레스토랑 경영 추세와 환경, 재무관리 능력, 서비스와 경영기법의 개발 등이 포함된다. 생산과 서비스와 관련된 다양한 분야에 관한 이론들을 고찰하고 토론함으로써 향후 전문 호텔경영인으로서의 자질을 향상시킨다.

This course is a advanced restaurant management course combining lectures with restaurant operations. Lecture topics include operational issues; customer satisfaction; restaurant trends and challenges; financial accountability; service issues and management development. Various aspects of production and service in the hospitality industry are experienced, discussed and demonstrated.

 

호텔인적자원연구 (Advanced Hotel Human Resource management)

이 과정은 호텔 조직에서 지배인과 직원들의 행동에 관하여 강의한다. 호텔기업 조직의 복잡한 상호 작용 하에서 이루어지는 조직원들과의 조직에서 의사소통을 중점적으로 연구가 진행된다. 또한 구성원 그리고 개인간의 관계, 소그룹과 조직에 관한 사고와 모형은 효과적인 조직적인 행동의 역동성의 기초를 이해하는데 필요하다. 강의는 원서강독, 토론과 팀활동을 통하여 주로 이루어진다.

This course is lecturing about managers and employees who are in the necessary organizations of hotel. And this study will focus on the members and communication which is Under hotel corporate organizations' complex interactions. Also thinking and models about members, interpersonal relationships, small groups and organization are necessary for understanding the basics of organization's effective behavior' dynamics. The lectures primarily through text reading, discussion and team activities.

 

호텔프로젝트연구 (Advanced Hotel Project Management)

호텔설립에 필요한 시장조사, 입지분석 등 타당성 조사와 인허가 업무로부터 신규 호텔의 운영계획 및 조직, 개관 이후의 추정손익에 이르기까지의 호텔설립 프로젝트에 관한 호텔설립에 필요한 재무적 타당성 등 프로젝트 평가에 대한 고급기법들을 연구한다.

This course provides advanced techniques for project evaluation in the Hotel Industry. Another key focus is the evaluation of trends in hotel project funding.

 

호텔회계론 (Hotel Accounting)

호텔기업에서 산출되는 회계정보의 제공과 활용에 관한 이론과 기법을 연구한다.

In this course, basic accounting concepts and practices applicable to hotel organizations are offered.